Zapraszamy serdecznie do uczestnictwa w debacie naukowej, która odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu Wyszehradzkiego już niebawem, 16.01.2013!
Debata „Obraz fotografii w Europie Środkowej, a Perspektywa multimedialna” oraz Warsztaty multimedialne i wystawa pt. „Mutacje Obrazu - Warsztaty Multimedialne” w ramach 1 Wyszehradzkiego Projektu Wymiany Artystyczno - Naukowej „W stronę Obrazu - fotografia w Europie Środkowej” 20012 -2013.
Organizatorzy:
- Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
- Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Wydział Sztuki: Katedra Multimediów, Instytut Grafiki i Wzornictwa, Koło Naukowe Grafików Kwadrat
Wydział Geograficzno - Biologiczny: Instytut Biologii, Studenckie Koło Naukowe Lapis Lazuli, StudenckieKoło Naukowe Przyrodników
Wydarzenie skierowane jest do studentów, młodych artystów, naukowców i animatorów kultury ze środowisk akademickich, naukowych i kulturalnych w Polsce.W panelach Debaty wezmą udział także Obserwatorzy obecni na międzynarodowej sesji naukowej„W stronę Obrazu - fotografia w Europie Środkowej”, która odbyła się w październiku bieżącego roku oraz studenci z Hiszpanii, Portugalii i Niemiec studiujacy w Uniwersytecie Pedagogicznym w ramach programu Erasmus.
Problematyka Debaty i Warsztatów skupiona jest wokół szeroko rozumianej transformacji obrazowania fotograficznego we współczesnej nauce, sztuce i kulturze.
Debata i warsztaty odbędą się 16 stycznia 2013 roku w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, ul.Podchorążych 2 - Debata w Audytorium 111N, warsztaty w Galerii „Laboratorium”.
Wystawa „ Transformacje Obrazu - Warsztaty Multimedialne” będzie prezentowana w Galerii Laboratorium od 17 stycznia do 15 lutego 2013.
PROGRAM WYDARZENIA:
Warsztaty Multimedialne „Transformacje Obrazu” - godz. 10.00 - 14.00
prowadzi Mirosław Niesyto z Katedry Multimediów Wydziału Sztuki przy udziale pracowników i studentów z Kół Naukowych Katedry Multimediów Wydziału Sztuki oraz Instytutu Biologii Wydziału Geograficzno - Biologicznego.
W czasie warsztatów obrazy wygenerowane w procesie naukowym będą przetwarzane cyfrowo i wizualizowane za pomocą artystycznych i informatycznych technik multimedialnych.
Debata:
Panel 1: godz. 14.00 - 15.30
prowadzi dr Adam PanasiewiczzKatedry Multimediów Wydziału Sztuki UP. Dyskusja wokół związków nauki i sztukii wpływu cyfryzacjina sztukę współczesną. Problematyka dyskusji dotyczy międzyobszarowych działań pomiędzy nauką a sztuką,wypracowania płaszczyzny wspólnych korzyści wynikających z kooperacji i współpracy. Chodzi między innymi o wykorzystanie współczesnych technik obrazowania w celu adaptacji i rozpowszechniania wyników badań naukowych, które zazwyczajpozostają na poziomie naukowych danych nieczytelnych i niedostępnych dla odbiorcy spoza naukowej niszy. Jest to także bardzo ważna, nowo zarysowująca się tendencja w sztuce współczesnej polegająca na wizualizowaniu baz danych i zestawianiu ich ponownie zzarejestrowanym procesem naukowym, który wytworzył te dane. Bazy danych w formie sprowadzonej do obrazu o parametrach estetycznych dają możliwość wykreowania przez artystę autonomicznegosposobu ich prezentacji w formie instalacji multimedialnej lub intermedialnej, która może mieć charakter całkowicie indywidualnej realizacji.
Panel 2: godz. 15.30 - 17.00
prowadzi prof. Halina Cader - Pawłowska z Katedry Multimediów Wydziału Sztuki UP.
Dyskusja wokół rozwoju współczesnych fotograficznych technik specjalnych w oparciu o materiały z warsztatów ”Transformacje Obrazu”.
Przerwa: godz. 17.00 - 17.30
Panel 3: godz. 17.30 - 19.00
prowadzi dr Patrycja Cembrzyńska z udziałem dr Marianny Michałowskiej z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dyskusja wokół książki Marianny Michałowskiej „Fototeksty. Związki fotografii z narracją”.
„...Wystawy sztuki przyzwyczaiły nas do permanentnej obecności fotograficznego medium w różnych formach (obrazu, projekcji, przedmiotu, modelu dla innych technik artystycznych) i technikach (foto-chemicznej, cyfrowej czy wręcz w tekstowym lub dźwiękowym opisie). Kolejno ukazują się tomy esejów, powieści i formy poetyckie nie tylko odwołujące się do metaforyki fotograficznej, lecz w których związki obrazu z tekstem wzbogacają obie strony tego spotkania. Jeszcze u schyłku XX wieku dyżurnym pytaniem zadawanym przez widzów i krytyków sztuki była kwestia proporcji fotografii do malarstwa, filmu czy rzeźby, dzisiaj straciło ono aktualność. Równocześnie obserwujemy wzrastające zainteresowanie kulturowym wymiarem fotografii. Teoretyczne koncepcje obrazotekstów lub teksto-obrazów przeżywają renesans. Wszystkie te zachodzące w kulturze zmiany sprawiają, że - w moim przekonaniu - trafniejsze dzisiaj jest mówienie o foto-tekstach niż o fotografiach”.
„...Związki fotografii z narracją przybierają kształt co najmniej dwuznaczny: z jednej strony foto-teksty będą narracjami o świecie, z drugiej - same staną się przedmiotem narracji o medium fotografii: metodologicznej, historycznej czy filozoficznej...”.
(fragmenty książki Marianny Michałowskiej „Foto-teksty. Związki fotografii z narracją”)
Opieka merytoryczna nad Debatą i Warsztatami: prof. Halina Cader - Pawłowska,WydziałSztuki UP, prof. Andrzej Rzepka, Wydział Geograficzno - Biologiczny UP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz